Това е акад. Димитър Михалчев, роден на 25 декември 1880 г. в Лозенград, кончината му е на 18 януари 1967 г. Немският философ Йоханес Ремке, при когото Д. Михалчев слуша лекции, в предговора към голямата книга на българския философ, която излиза на немски език през 1909 г., използва израза filius ante patrem, т.е. бащата преди сина, с което изразява своето уважение към постигнатото от Михалчев. Но ако по отношение на Ремке Михалчев е „синът“, то по отношение на българската философска история през ХХ в. той е „патерът“, защото значителна част от философските проблеми, които се дискутират и обсъждат, анализират или опровергават особено през втората половина на ХХ в., са пряко индуцирани от творчеството на Д. Михалчев.

ПАТЕРЪТ В БЪЛГАРСКАТА ФИЛОСОФСКА ИСТОРИЯ

Брой 4 Април 2010
В автобиографията си от 20 юли 1952 г. Д. Михалчев пише, че след 9 септември 1944 г., като се изключи „моето министерстване в Москва, с никаква друга обществена работа не съм се занимавал и съм се ограничил в завършването на свои научни работи, почнати по-рано“ (Михалчев 1981: 605). Тук Михалчев не е точен. Останала е като
архивна единица неговият доклад за присъждане на научната степен „доктор по философия“ през 1944 г. на Т. Павлов (1890-1977). Той пише: „Поради тежките условия, при които ние живяхме, особено през последните 15 години, научното творчество на Т. Павлов остана известно предимно на хора от неговия идеен кръг. Аз бях един от малцината чужди на тоя кръг български автори, които следяха редовно неговите писания и отдаваха нужното внимание на застъпваните от него идеи. И тъкмо затуй обнародвах от време на време отзиви за неговите съчинения. Т. Павлов е застъпник на онова философско учение, което е известно под името диалектически материализъм. Голямата научна заслуга на нашия философски писател се състои тъкмо в това, че той се опитва да разясни няколко от най-неразработените гносеологически проблеми, които извират от основите на това интересно учение. Официалната философска наука на нашия свят не познава достатъчно доктрината на диалектическия материализъм и избягва да се занимава с нея. Ала това не означава, че тя не е сериозна и не заслужава научно внимание....


Ако имате регистрация в сайта, моля въведете своето потребителско име и парола.
За да прочетете цялата статия, трябва да сте абониран.


Моля, прочетете правилата за ползване на сайта!

Добави коментар


Защитен код
Обнови