ЗАПАДНАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ Е ИЗПРАВЕНА ПРЕД ПРОПАСТ

0
271

  

Разговор на Велислава Дърева с проф.Андрей Пантев

 

‒ Убийството на Джордж Флойд в САЩ отприщи вълната „Black Lives Matter“, паметници падат един след друг, Колумб е обезглавен, Ганди и Сервантес – обявени за расисти, Великите
географски открития са отменени, едва ли не… Какво е това, според теб ‒ война с историята, преосмисляне на историята, пренаписване на историята? Или просто политическо лицемерие?

‒ Това е индикация, свидетелство и предупреждение, че в този си формат светът няма дълго да съществува. Че по своето функционално предназначение светът се е изчерпал като институция, като морал, като реакция, като ежедневие. Не може да има милиардери футболисти и гладуващи деца в половин Африка! Това означава, че тези стойности, които лежаха като темели в условно наречената Западна цивилизация, днес са изчерпани като исторически и морален аргумент. Става дума за нещо, което вероятно няма да доживеем…

‒ Някакво преформулиране на света?

‒ Преформулиране, преразпределение. Нали знаеш, че думата „реформа“ на английски се произнася „риформ“, но не и на български, както преди 20 години казваха някои… Изправени сме пред една съдбоносна, почти пропастна граница на вече едно уморено и банализирано общество, започнало от Френската революция и разбило се в „жълтите жилетки“, от което нищо не излезе.

‒ Да не би и в така наречената Западна цивилизация да е дошла някаква перестройка, щом са се запретнали да събарят паметници?

‒ В момента върви именно такава перестройка. То е ясно. Цялото западно общество разбира, че се задъхва от своята функционална безпомощност.

‒ Че не може да продължи повече така.

‒ И не смее да каже, че това е „бой последен“! Става нещо като това – един уморен кон е затънал в калта, удряш го, биеш го, не помръдва, той е много уморен и накрая спира, и иска да умре. Има тук нещо, което аз не разбирам, не се правя на мислител, но много ясно, че ще стане нещо, дано ти да го видиш.

‒ Говориш за безпомощност на западната цивилизация, западната култура, която смята себе си за най-велика.

‒ Аз не знам защо смятаме, че западната цивилизация е по-велика, да речем, от китайската.

‒ Тя смята себе си, не ние!

‒ Що се правим на разсеяни! Томас Джеферсън е бил робовладелец. Вярно е, че е имал 20-30 роби… Тук е фарисейското в западната демокрация ‒ те прикриват негативните страни у своите лидери, персонални идеали и герои. Не можеш да скриеш това. Въпреки че Джеферсън казва „Свободата е правото да избираш“. Е да де, но това право не е за всички! Имал е любовница, черна, от която е имал син. Това фарисейско съдържание на западната цивилизация е в голяма степен лицемерие. Ти го каза много точно преди малко. Нека да не забравяме, че Атинската демокрация малко се е интересувала от робите, римляните малко са се интересували от съдбата на гладиаторите. Никой не казва, че Аристотел е одобрявал робството! В знаменитата американска Декларация за независимост има израз „Всички хора са равни!“. Да, всички, без индианците, без черните и без жените!

‒ Платон казва: „Благодаря на боговете, че съм се родил елин, а не варварин, свободен, а не роб, мъж, а не жена!“. Има градация – елин, свободен, мъж. И деградация – варварин, роб, жена…

‒ Много греховно е зачената демокрацията! Не можеш да кажеш, че западната цивилизация е благородна, при наличието на търговия с роби, на жестоки и то религиозни войни! Хора се убиват един друг в името на Исус Христос! Човешката природа малко се е променила през хилядолетията. Променил се е технологическия статут, но човешката природа малко се е променила по простата причина, че е заложено в нея и доброто, и злото, а злото винаги надделява и това е изворът на всякакъв фанатизъм. Борбата е злото да стане по-малко. То няма да изчезне.

‒ Сега отиваме във Великобритания. Там посегнаха на Паметника на Чърчил и в момента са набелязани за събаряне четири паметника на Уилям Гладстон. Абсурдно е Уилям Гладстон да бъде приравнен с такива типове като Едуард Колстън и Сесил Роудс, при това само за едно изказване като току-що избран млад депутат, едва 23-годишен. Излишно е да обясняваме какъв колос е този човек като политик, каква е огромна е неговата роля за Освобождението на България. Знаем неговите памфлети, знаем неговата изумителна „Българска агитация“. И изведнъж той се оказва сред сатанизираните политици.

‒ Англичаните са го наричали Великия старец, той е бил образец на благородство. Той е посещавал бордеи на проститутки, той е носел храна на бедните, той е бил за раздел между Ирландия и Англия, казва „По-добре да се разделим като приятели, отколкото да бъдем заедно като врагове“. Той е личностният символ на всички добродетели на Викторианска Англия. От друга страна, той е много атакуван, наричали са го лицемер, обвинявали са го, че ходи при проститутките не защото се интересува от тяхната съдба, а за да се възползва от тях…

‒ Той и неговата съпруга създават специален дом-убежище за спасението на тези момичета, за да ги изтръгне от това блато, от това жалостно състояние.

‒ Точно така! И не само един такъв дом!

‒ И той финансира тези убежища.

‒ Заради „Българска агитация“ са обвинявали Гладстон, че неговата помощ за българите е пропита само от партийна вражда. Но в България той е светец. Иван Евстатиев Гешов като се разхождал из улиците и учениците и ученичките не го поздравявали, не знаели колко е велик, от това се е оплаквал и Вазов, та Гешов казва на един младеж „Млади момко, на мен Гладстон лично ми е държал балтона!“... Оценяваме Гладстон по резултатите, независимо каква е мотивацията. Разбира се, че не е била само възвишена. Но е безспорно, че той със своя авторитет и в Англия, и в Европа допринася много светът най-после да ни обърне внимание след толкова години и векове на безразличие и даже пренебрегване.

‒ Учредителното народно събрание нарича Гладстон „Благодетел на България“.

‒ Те му носят златен венец по-голям от този, който поднасят на Вазов! Гладстон е поставен редом с руския император като човек с най-големи заслуги за Освобождението на България!

‒ С Румен Генов имате една прекрасна книга за Гладстон и България „Политика на праведната страст“. Има ли днес политици, които носят тази праведна страст или носят други страсти?

‒ Носят симулативна страст. Носят фарисейска страст. Носят словесна фарисейщина, която вече не работи. Да кажеш, че си демократ, е задължително. Но това не те прави демократ. Даже ставаш смешен.

‒ Като говориш за фарисейска страст, мисля за Бенджамин Дизраели, лорд Биконсфилд. И той има много паметници, но тях никой не ги закача.

‒ Дизраели е велик във Великобритания и мразен в България.

‒ Той нарича кланетата в България „празни приказки по кафенетата“, а самия Гладстон – „архизлодей“! 

‒ Нали знаеш епитафията на Вазов. – „Лорд Биконсфилд умря, потъна в черний мрак. И всичко живо се засмя от Лондра до Батак!“.

‒ Тази епитафия казва всичко. Гладстон е величествен британски държавник, но той е български герой. Но това май не се изучава в английските училища.

‒ Все пак има една чудесна книга за Гладстон от Ричард Шенън, един човек, който няма нищо общо с България. Беше в България, аз тук му бях нещо като гид. И според него не може в една сериозна биография на Гладстон, има много биографии на Гладстон, не може да го няма и българския въпрос. Защото тогава, благодарение на Гладстон, най-сетне светът открива, че в Европа има един християнски народ, един просветен народ, който е в темелите, в основите на славянската култура! Светът открива, че този народ е пренебрегван, потискан, измъчван векове наред, а през това време има балове във Виена, Петербург, Берлин и Париж!

‒ Сега напускаме Лондон и отиваме на друго място, близо до нас. Отиваме в Истанбул. Само за 17 минути Държавният съвет (Върховният съд) на Турция отмени досегашния статут на „Света София“ и отново я превърна в джамия. И така за 17 минути един световен паметник на културата беше обявен за военен трофей, за военна плячка. Това ли е краят на светска Турция и на кемализма?

‒ Може и да има такава вероятност, защото много „спасители“ на националния идентитет търсят в религията онази спойваща плазма и симбиоза, която да ги спаси от ерозия. Ясно е, че ние не можем да се бъркаме в сграда, която е на чужда територия. Но „Сета София“ не е просто една сграда! „Света София“ е световно достояние! Това е Тадж махал на християнския свят! Ние не можем да останем безразлични. Ние не може да приемем, че там ще се виждат само дупета на молещи се, при положение, че оттам започва европейското християнство. От друга страна не можем да кажем какво ще направиш ти с къщата, на която държиш ключа. Прекалено големият гняв има контрапродуктивни резултати.

‒ Това не е ли част от културните войни? Не потвърждава ли този безпрецедентен акт на Турция теорията на Хънтингтън за война на цивилизации?

‒ Католическите, протестантските, православните държави са воювали много повече. Да не забравяме, че в Кримската война великата англо-френска демокрация е в съюз с Турция срещу православна Русия! Това е мотивация, която крие други интереси. И все пак много ми се ще това свято място да остане достъпно и да не бъде обект на такива противопоставяния, защото Турция ни е съсед и колкото и да ти е неприятен съседа, трябва са съобразяваш с него, защото не знаеш кога ще ти потрябва.

‒ Директорът на Дианета проповядваше с ятаган в ръка! 500-годишен ятаган, според турските медии.

‒ Това е опит за стягане, за вътрешната консолидация, да не кажа за диктатура. Много ясно, че Ислямът, и Мохамед, и Аллах ще бъдат основната опора, основният стълб на Ердоган. Но не можем да се изказваме с неодобрение, което не е на наша територия.

‒ Какви послания отправя по този начин Ердоган към света?

‒ „Не ни се бъркайте във вътрешните работи!“ – това е посланието. ‒
„За да не ни се бъркате във вътрешните работи, ние ставаме още по-твърди ислямисти!“. И това е цялата драма на съвременния свят. Ето как се раждат диктаторите и диктатурите! Една страна, за да бъде независима, въвежда диктатурата. Ако Керенски беше начело, а не Сталин, Русия тогава щеше да се разпадне. По някой път това е сурова, несправедлива, но необходима историческа потребност.

‒ Защо християнският свят мълчи днес? Мълчи както през 1453 година при падането на Константинопол.

‒ Точно така! Взе ми думата от устата. Венецианците не подпомагат ли турците? Венецианците виждат, че има келепир, въртят търговия! Всички въртят търговия с нашествениците! Имало било уроци на историята!? Май няма! Никой не ги е научил, защото никой не иска да ги спазва.

‒ Но ти не оставяш никаква надежда за бъдещия свят!

‒ Така е. Единствената ми надежда е, че злото може да стане по-малко, да намалее. Илюзорна надежда…

 

https://duma.bg/prof-andrey-pantev-zapadnata-tsivilizatsiya-e-izpravena-pred-propast-n220660

 

ОСТАВИ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук