Егений Гиндев е професор, доктор на техническите науки. Автор на около 160 научни публикации, от които 14 монографии в областта на системния анализ, изследване на операциите, кибернетиката, математическото моделиране. През последните 10 години основните му теоретични интереси са насочени към научните проблеми на националната сигурност.
НАРЪЧНИК НА ЧИТАТЕЛЯ (Служи като пособие за четене на речи, изказвания или статии на политици,социолози, политолози,антрополози и други подобни)
Към многото престъпления срещу човешкия разум, извършени през т.нар. преход, могат да бъдат добавени, и то като особено опасни: промяната на смисъла на думите и термините, неразбираемото словотворчество, извращаването и изваждането от контекста на цели словосъчетания, профанизирането на научни парадигми и методологии, т.е. това, което академик Л.И. Менделщам нарича “неразбираемо философстване за неразбрани неща”. Новите “демократи” не са оригинални, но благодарение на развитието на комуникациите тази напаст прие грандиозни и опасни размери.
Днес у нас почти цялата лексика, използвана в медиите, и дори в публикации, претендиращи за научност, е деформирана, двусмислена и много често невярна. Думи като демокрация, тоталитаризъм, ценности, национализъм, патриотизъм, народ, нация, етнос, хипотеза, проект, мисия и други обикновено са лишени от истинския им смисъл. Самопризнали се доморасли експерти, политолози, социолози и шоумени упражняват върху остатъците от българския език своето слабоумие и невежество.
Медиите загубиха българския си облик и е просто невъзможно да се четат. Речите на държавници и политици са или неразбираеми за обикновените хора, или скучни, за да се изслушат докрай. Ето затова е този кратък Наръчник на читателя, който може да помогне в разбирането на устната и на писаната реч. За отделни думи наръчникът предлага общоутвърдения смисъл, а за други думи и словосъчетания дава тълкувания какво всъщност е искал да каже авторът.
Диалог – разговор на две или повече лица (производната дума – глаголът, е диалогирам, сиреч, правя разговор, участвам в разговор);
Дебат – разисквания, прения, обсъждане, препирня върху нещо (производната дума е дебатирам, сиреч, правя дебат, участвам в дебат);
Дискурс – слово, реч, трактат върху известен предмет (производната дума трябва да бъде дискурсирам, сиреч, правя дискурс, участвам в дискурс, но нашите политици не я използват);
Дескрипция – описание;
Параноя – умопобъркване, мъчно излечимо или неизличимо душевно разстройство с първични натрапчиви мисли или халюцинации. Удобна дума, за да кажеш, че един човек е луд;
Опция – избор по желание (без да те бият);
Онтология – за естеството на всичко съществуващо (използва се, за да се покаже владеене на високата философия, при което не те вълнуват битовите проблеми);
Рудимент – недоразвит, в зачатъчно състояние (на битов жаргон – малоумник);
Конфиденциално – поверително (не ти трябва да знаеш);
Идеал – въображаем и недостижим образ на съвършенство (не знам какво е, но вярвам, че е хубаво);
Аутизъм – глухонямота;
Когнитивен – познавателен;
Секвенция – последователност (обикновено характеризира позициите на днешните български политически партии);
Инхибиращ – забавящ активността (обратното на виагра);
Литерат – нещо написано;
Идентитет – нещо като самоличност (да се откроиш от другите);
Релевантно – относително;
Фасцинация – възторженост, възторг. Производното е фасциниран, т.е. възторжен;
Провиденциализъм – от, на провидението; суеверие;
Буквализира – пише с букви;
Постдеконструктивизъм – дървена глава (обратното на конструктивизма, само че “пост”) ;
Превенция – изпреварващи и предупреждаващи действия (виж сегашната политика на Дж. Буш);
Сугестивен – който се налага и действа внушително (пример е политиката на НДСВ);
Непотизъм – облагодетелстване на роднини, може и на приятели. Сигурно произхожда или е близко по смисъл на непукизъм (виж управлението на ОДС и НДСВ);
Предизвикателство – (отглаголно съществително, произлиза от предизвиквам) неоправдана постъпка, която има за цел да разсърди някого и да възбуди конфликт; опит за разпалване на вражда. В устата на политиците придобива смисъла на “ще ти разплача мамицата”
Национално отговорно – нацията няма нищо общо;
Политическа отговорност – обратното на наказателна отговорност: за нищо не отговарям и с нищо не отговарям;
Политическо решение – решение, изсмукано от пръстите, произволно, необосновано решение. Използва се от политиците, когато няма какво друго да кажат за свое оправдание. Особено лошо става, когато политическото решение се определя и като национално отговорно;
Електорат – тълпа от граждани пред урните за гласуване (използва се само при избори);
Лоби – група за ходатайство (лобирам = ходатайствам);
Липса на компетентност – така обикновено отговарят на неудобни въпроси властимащите. Означава, че питащият не знае какво мислят по въпроса Дж. Буш или римският папа;
Държавно (социално) управление – начин да накараш хората да правят нещо, което не са и помислили да правят;
Международна общност – САЩ и техните васали;
Предвидим съюзник – сателитна държава;
Коалиционна култура – трай да те обичам;
Ясен сигнал – чуй ме какво ти думам;
Приятелски огън – бий своите, та да му мислят чуждите;
Пътна карта – прави каквото ти казвам;
Консолидирам – насилствено обединявам;
Обективни причини – вина има, виновни няма;
Препотвърждавам – дрън, дрън ярина (такава дума в българския език няма. Може би политиците се мъчат да кажат, че отново и отново, и отново … потвърждават нещо?);
Евроатлантически ценности – да знаеш цената на всичко и да не знаеш ценността на нищо;
Цивилизационен избор – маймуната излиза от пещерата и проглежда;
Разговори в откровен дух – караница на тих глас;
Репликира унищожително – псува на майка;
Страховита квалификация – нарича ме педераст;
Контрапункт – противно на това, което мисля или правя;
Клиширано мислене – мислене, изтъркано от дълга употреба;
Коректно – както аз си го мисля;
Маскулинизация – омъжествяване, превръщане на женско в мъжко
Инкарнация – въплъщение;
Валидизация – определяне на ефективността, ефикасността и икономичността на даден процес. Първоначално, като подход, е възникнала в педагогиката;
Констелация – съзвездие, при раждането на човека – положение на звездите, от което зависи съдбата му; преносно – взаимо-отношение на държави;
Аксеална прескрипция – буквално означава “осево предписание”. В какъв смисъл се използва в конкретния текст е без значение, защото обикновено не значи нищо;
Динамичният свят на думите – думи, които се прескачат една друга;
Политическо зломислие – това, което си мисли политическият противник;
Модернизирам – разрушавам;
Модерна ирония – бъзикам те;
Модерно мислене – мислене по време на модно ревю;
Модерно общество – бардак;
Добронамерена ирония – леко те бъзикам с перце;
Прекомерна чувствителност – налита на бой;
Негативна свобода – свобода, която не е баш свобода;
Таргет група – група, която е обект на манипулиране;
Културна мобилност – култура, качена на “Мерцедес”;
Демагогия на храбростта – не значи нищо, но звучи добре;
Властов ресурс – биячите на управляващите заедно с безплатните кюфтета;
Икономическа логика – безцеремонен, нагъл, бандитски начин за извличане на икономическа облага за чужда сметка;
Смислови фигуралности – кукиш;
Дисциплиниращ патос – дирижирана разчувстваност в политиката, когато трябва да се изрази съпричастие;
Политическа темпоралност – ние сме в политиката и политиката е в нас;
Трайна седиментация – трайно наслоен (нещо като стар сандвич);
Оценъчна инкрустация – оценка за човек или за предмет чрез увъртания и разкрасяване. Използва се от политиците за оправдаване на действията им;
Граждански оценъчен фиксинг – слово, съчетаващо блудство, тавтология, глупост. Буквално трябва да означава гражданско оценяване чрез неподвижно закрепване.
Упътвания за употребата на наръчника
За да се разбере по-добре употребата на наръчника, ще разгледаме един пример. Това са извадки от декларация на Станимир Илчев, председател на ПГ на НДСВ в 39-ото Народно събрание, по повод реплика на бившия премиер Симеон Сакскобургготски, че той е министър-председател само на тези, които са гласували за него (цитатът е по в. “Сега” от 28.10.2004 г.).
“В последните дни ставаме свидетели на прелюбопитен епизод от българската политическа история, такава, каквато я пише нашата прекалена чувствителност, непреодолима преднамере-ност в мисленето на опозицията и необяснимо предпочитание към страховити квалификации… Политическото зломислие се открива с просто око в опитите думите на министър-председателя да бъдат пакетирани като нещо друго…Добронамерената ирония винаги е била пестелив, но ярък цвят в картината на модерното общество. Ние без изключение твърдим, че модернизираме България, но продължаваме да се гледаме сурово, да се репликираме унищожително, да си подлагаме крак при всеки удобен случай, да отричаме и вероятността едно кратко изречение да съдържа модерна ирония.”
Първото, с което се заемаме, е да подчертаем думите и словосъчетанията, които нищо не ни говорят. След това ги търсим в Наръчника. Ако ги открием, преписваме българското им значение направо в текста. Тези, които ги няма, заместваме с каквото ни дойде наум, стига някак си да се връзва с другите думи. След това прочитаме полученото и го изглаждаме, т.е. придаваме му някаква смислена форма. Ето какво се получава:
“В последните дни ставаме свидетели на интересна случка от българската политическа история, такава, каквато я пише нашето желание непрекъснато да налитаме на бой, да си мислим лошото и да се наричаме педерасти. С просто око се вижда, че опозицията изкривява думите на министър-председателя… Лекото бъзикане с перце винаги е било ярък цвят в съвременния бардак. Ние без изключение твърдим, че разрушаваме България и затова продължаваме да се гледаме на кръв, да се псуваме на майка, да си подлагаме крак при всеки удобен случай и да отричаме вероятността едно кратко изречение да съдържа обикновена бъзикня”.
След като сте усвоили основите на превода, можете да преминете към по-сложни текстове. За домашно можете да се упражните върху откъси от лекцията на Ахмед Доган на тема: “За днешния и утрешния ден на либерализма в Европейския съюз и за либералния политически дискурс в България”, изнесена в зала “Средец” на хотел “Шератон” пред български и европейски либерали (цитатът е по в. “Сега” от 12.04.2005 г.).
“Ако разгледаме задължителната брачна връзка “свобода и отговорност” в спалнята на толерантността, се получава изкривяване на либералната ценностна оптика, което води в крайна сметка до субективна неувереност и обективно дефектиране на тяхното социокултурно опредметяване… Развоят на либералните идеи от личностното начало до селективното и оттам до планетарното в глобалния свят се разгърна толкова бързо, че към днешна дата личностното начало с неговия егоцентризъм и колективното – да речем, на равнище етноцентризъм, се възприемат с усмивка като рудименти на либералните ценности… Мултикултурността на постмодернизма намери подходяща метафора в съдържанието на шикозния израз за “цветната градина” на ЕС, която превърна многообразието на единството в стратегически приоритет на европейската политическа теория и практика… Това категориално преобръщане на приоритетите и фактическа асиметрия в теоретичните конструкти превърна плурализма в доминираща онтология на актуалното политическо битие.”
Успех в трудното начинание! Но когато завършите, ще почувствате огромно облекчение, че сте разбрали един велик ум.
Второто упражнение е от словотворчеството на журналиста Мартин Карбовски. То носи отражението на неговата екранна личност като участник в бившето популярно седмично предаване “Всяка неделя”. Ако вече сте преодолели Ахмед Доган, едва ли ще срещнете сериозни трудности (цитатът е по в. “Труд” от 2.05.2004 г.).
“Постсоциалистическият литерат се отличава със социален аутизъм, ретроградно мислене, патологична неискреност и един наистина нездрав песимизъм, дължащ се на атеистичното възпитание и хормоналния дисбаланс. Постсоциалистическият литерат е белязан от аргументативни секвенции, инхибиращи терзания и когнитивен дисонанс.”
Предупреждаваме читателите да бъдат особено внимателни при среща с текстовете на Евгений Дайнов, Димитри Иванов, Харалан Александров, Йордан Ефтимов, Ани Илков, Иво Беров. Всеки от тях си има особености. Читателят трябва да ги знае и да се готви за трудната битка, защото колкото един автор е по-сложен за разбиране, толкова е по-сериозен. При Димитри Иванов например читателите трябва да имат под ръка и англо-български речник, тъй като главната задача на г-н Иванов е да учи читателите на английски език. При Евгений Дайнов (с партизанско име Юджийн), са нужни познания по класическа и философска литература, тъй като Юджийн много обича да съобщава на читателите каква нова сериозна книга не само е прочел, но е и разбрал. С Ани Илков трудностите са в познаването на съвременния уличен език и на каруцарските епитети.
Друга интересна професионална група са социолозите. Читателите ще си спестят време и напразни усилия, ако изобщо не им обръщат внимание и не ги четат.
От политиците, освен вече споменатите Ахмед Доган и Станимир Илчев, трябва да се имат предвид бившите и настоящи народни представители Антония Първанова, Марина Василева, Клара Петрова, Атанас Щерев, Церовски, Николай Свинаров, сините титани на мисълта Филип Димитров и Петър Стоянов. Има и една нова звезда – д-р Николай Михайлов, но той стои отделно, член е на ДСБ и освен това е психиатър. Удивителният българо-чужд феномен Соломон Паси изисква от читателите задълбочени познания в областта на метафорите и предсказанията на Нострадамус. За полицейската пико-тера-мега-кило-суперзвезда Бойко Борисов е лесно – той говори главно с междуметия. Още по-лесен е бившият министър-председател – той изобщо не говори.
Особена прелест имат текстовете на Николай Михайлов. Виртуозното му боравене с българския език трябва да се познава, защото като депутат той има на разположение и парламентарната трибуна. Ето подбрани части от едно негово интервю (в. “Седем” от 24-30.01.2007 г.):
“Политическата утопия за пълнота, за ерзац рай е най-вредната от всички видове колективни фантазии, източник на ритмични революционни пристъпи, буйства и кръвоизлияния…
Тревожността е неизбежно жизнено условие, съдба на простосмъртните. Всички сме ученици в училището на тревогата, за живите не е предвиден окончателен покой. Въпросът е какво правим с тази “интимна подробност”. Персонализацията на човека е в пряка зависимост от стереотипите за справяне с условието на тревогата и от репертоара на “утешителните” средства. Масовият, но много лош избор е засядане в тревожното чувство с арсенала на химическата веселост, с туршия. В тази перспектива проблемът с акциза на ракията придобива характера на екзистенциална драма, на политическо покушение срещу едно фолклорно тайнство. Битовото опиянение е масова хедонистична литургия…
Българинът живее със съкратено въображение и без религиозна вяра, пуст откъм мирогледни вълнения. Имаме чалга, но нямаме стил, ако не приемем, че тя е “стилът”. Чалгата е нашата масова нормалност, откровената и усладителна посредственост на разиграните талии. Във всичко това има уют на безусловното разпищолване, на нагла “преоценка на ценностите”. Чалгата е потна жизненост, еротичен рев от “низините”…
Емпиричният народ, сега живеещи българи, нямат понятие за патримониума, за духовното наследство на предците…
“Елитът” е антропологическо условие на съвременна България, това обстоятелство не подлежи на корекция.”
Читателят не трябва да се стъписва пред такъв текст, той не е по-труден от беседа очи в очи с психиатър, който иска да ви омае с първия сеанс, а е вече “заразен” от собствената си професия. Ако трябва късо да се изрази същността на цитата, д-р Михайлов иска да ви каже:
“Вие всички сте животни, говеда, чието съществуване е само секс (“потна жизненост”, “еротичен рев”), стремеж към плътското (“разиграните талии”), където единствено се чувствате добре (“уют на безусловното разпищолване”). Живеете с първобитната тревога на оцеляването и се справяте с нея, като пиете като свине (“арсенала на химическата веселост с туршия”), без да се вълнувате от високи чувства и идеи (“без мирогледни вълнения”), и това е ваша телесна същност, която не може да се промени (“антропологично условие, не подлежащо на корекция”).”
Е, има тук-там не особено точни попадения и за тях ще помогнем.
Масова хедонистична литургия трябва да означава масово сборище, на което хората се отдават не на служене на бога (литургия), а на наслаждения и наслади (хедонизмът е учение на древногръцкия мъдрец Аристип, че удоволствието и насладата са най-високото благо в човешкия живот). Тук обаче общата култура на психиатъра го е подвела. Първото (оригинално) значение на гръцката дума литургия е “годишна финансова тегоба за богатите атински граждани”. Излиза, че сборището на човеко-животни е всъщност сборище на богатите хора (“елита”), които чрез необуздани веселби изпълняват своите задължения към обществото. Ако това Н.Михайлов е имал предвид, е прав.
Патримониум – преводът на латинския термин е “бащино наследство или достояние, бащиния”. Тук психиатърът съвсем е замъглил нещата и преводът трябва да се търси по смисъл. Ако ние, днешните хора, сме животни, би трябвало и нашето наследство да е животинско (от животно – животно). Ако пък нашите предци са били хора, а ние сме животни, психиатърът трябва да поясни как е станала тази деградация, освен ако той не се причислява към нас – животните, тъй като е от ДСБ.
Авторът се надява, че приведените примери са достатъчни за начално ориентиране в “словесната джунгла” на българското политическо и обществено пространство. С упоритост, настойчивост и малко помощ всеки българин с начално образование може да постигне “дълбоката дълбочина” в мислите на политици, държавници и всички други, които изброихме.
Упражнения за поддържане на формата
Моля, упражнявайте се редовно върху приложените кратки текстове, за да сте винаги в кондиция.
1. Европейският съюз поставя пред България нови предизвикателства.
2. При възникналия диалог беше дебатирана бъдещата коалиция в откровен дух и без страховити квалификации.
3. Нашето съвременно българско модерно общество изисква от нас и модерно мислене.
4. След като сме направили нашия нов цивилизационен избор с възприемането на евроатлантическите ценности, ние препотвърж-даваме нашето искрено желание да бъдем предвидим съюзник.
5. Определението “безогледен” занимаващият се със стилистика на секундата би определил като емотивна дескрипция.
6. Ние взехме национално отговорно решение и за него поехме политическа отговорност.
7. Резултатът от властовия ресурс към деня на изборите невинаги е онова, което се очаква като електорален резултат.
8. Дифузията и дисперсията на другостта торпилират старите трафарети и управленски рутинерства.
9. Модерността изстрелва високо в аксиално-прескриптивните небеса и сакрализира Труда като фундаментално значим (есенциален и екзистенциален) модус в статуса и патоса на човешката съдба.
10. Промискуитетът на неолибералната вербалност е неудържим и сякаш ненаказуем, свойски държащ се и всячески толериран и фаворизиран, даже в леви среди. Конкуинбинатът на нейната семантика е оставил семето си в утробата на повечето от битуващите днес политически и идеологически говори и речници.
11. За да се разбере причината за шоковото вдигане на цените, е нужна сериозна компетентност.
12. Българското “ляво” е всъщност “дясно”, а българското “дясно”-”ляво”. Това е нонсенс в “нонсенсна държава”.